Styczniowe i lutowe zajęcia Koła Informatycznego
dla klas IV-V i VI-VIII oraz zajęcia lekcyjne z
wykorzystaniem nowoczesnych technologii.
Roku szkolny 2023/2024
W miesiącach styczniu i lutym zajmowaliśmy się projektowaniem i drukowaniem różnych modeli 3D, obsługą CyberPi oraz podłączonych do mikrokontrolera czujników, a także programowaniem robota JD Humanoid ez-robot.
W ramach zajęć koła informatycznego próbowaliśmy sterować podłączonymi do CyberPi różnymi urządzeniami, np. silniczkiem elektrycznym. Tym razem chcieliśmy sterować podłączonymi do mikrokontrolera urządzeniami za pomocą sztucznej inteligencji. W tym celu stworzyliśmy w środowisku mBlock model sieci neuronowej, która miała odpowiednio reagować na nasze gesty wykonywane palcami dłoni. Oczywiście taki model należało wytrenować, aby sztuczna inteligencja „zaszyta” w powyższej sieci mogła odpowiednio na nasze gesty reagować – trzeba było jej pokazać wiele różnych przykładów, np. obrazy trzech palców, które miały uruchamiać nasz silniczek i obrazy pojedynczego palca, aby SI zatrzymywała silnik. Niestety, nie zawsze nasza sieć reagowała prawidłowo, ponieważ rozpoznawanie pokazywanych jej obrazów zależało od kilku czynników, np. od oświetlenia w danym momencie, czy ilości pokazanych jej wcześniej przykładów uczących. Jednak uczniowie mieli okazję popracować z prawdziwą SI.
W ramach naszych zajęć wykorzystywaliśmy CyberPi również do obsługi tworzonej gry platformowej, w której sterowanie postacią podczas pokonywania przez nią labiryntu, mogło być kontrolowane za pomocą joysticka wbudowanego w mikrokontroler. Niektórzy z uczniów wykorzystywali wbudowane w CyberPi diody LED do sygnalizowania np. poziomu życia czy energii postaci.
W dalszym ciągu niektórzy uczniowie projektowali różne trójwymiarowe artefakty w programie 3D Builder z gry Minecraft, zarówno na zajęciach lekcyjnych jak i kole informatycznym, a potem była okazja do ich wydrukowania. Zaczęliśmy projektować również modele 3D kostek edukacyjnych z różnymi napisami w języku niemieckim, które będą wykorzystywane do nauki języka niemieckiego podczas lekcji. Luty, to czas Walentynek, w związku z tym zaprojektowaliśmy model walentynkowego gadżetu z dwoma sercami.
Zaprogramowaliśmy także naszego robota JD Humanoid, aby wykonywał różne walentynkowe tańce.
Na koniec w ramach akcji charytatywnej, drukowaliśmy breloczki w kształcie ruchomych serduszek.
Podczas zajęć koła informatycznego oraz zajęć lekcyjnych korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłał p. Bogdan Żych
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii
Zapraszamy do obejrzenia filmu1
Zapraszamy do obejrzenia filmu2
Zapraszamy do obejrzenia filmu3
Zapraszamy do obejrzenia filmu4
Zapraszamy do obejrzenia filmu5
Musujące Love
14 lutego Dzień Świętego Walentego. Uczniowie klas 2b i 3c podczas modułu przyrodniczego wykonali doświadczenie „Musujące Love”. Połączyliśmy dwa wcześniej poznane eksperymenty w jeden z efektem WOW. Miłość musi unosić się znad probówek i zlewek.
Korzystając z przepisu na „kule do kąpieli” uczniowie przygotowali musujące serca. Następnie sporządzili mieszaninę wody gazowanej i oleju, pamiętając „lampę lawę”. Po wrzuceniu serc do mieszaniny obserwujemy unoszenie się serduszkowej masy, musowanie. Wytwarzają się pęcherzyki gazu, które unosząc się zabierają ze sobą cząsteczki oleju. Przyłożenie do dna latarki pozwala obserwować grę świateł.
Inspiracja – Wydawnictwo MAC, Zbadaj to!
Podczas zajęć wykorzystano materiały zakupione w ramach programu #LaboratoriaPrzyszłości.
materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Moduł przyrodniczy.
Model dłoni
Dzięki naszym dłoniom możemy precyzyjnie wykonywać codzienne czynności. Możliwe jest to za sprawą mięśni zlokalizowanych w przedramieniu i dłoni. Każdy palec porusza się za pomocą ścięgien i więzadeł. W palcach ręki nie ma ani jednego mięśnia. Jak to, więc możliwe, że można ścisnąć dłoń w pięść i poruszać każdym palcem osobno?
By zrozumieć ten mechanizm, w trakcie zajęć modułu przyrodniczego, uczniowie wykonali robotyczną dłoń. Tu ruch ręki sterowany jest przez sznureczki, czyli odpowiedniki ścięgien łączące mięśnie z kośćmi palców, których rolę pełnią słomki do napojów. Pociągając za odpowiednie sznurki palce się zginają i chodzą bez zarzutu.
W trakcie zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Moduł przyrodniczy.
Model poduszkowca
Podczas zajęć modułu przyrodniczego, uczniowie postanowili wykonać eksperyment naukowy obrazujący siłę powietrza, poznać wady i zalety pojazdów wykorzystujących tę moc.
Poduszkowce, o nich tu mowa, to pojazdy, które mogą przemieszczać się po wodzie, lądzie i po lodzie, ze względu na poduszkę powietrzną. Samodzielne skonstruowanie poduszkowca rozwinęło wyobraźnię przestrzenną, umiejętność rozwiązywania problemów oraz wiedzę na temat tarcia. Dopóki ono jest między podłożem a płytą CD uniemożliwia poruszanie się pojazdu. Jak uczniowie podeszli do problemu naukowego?
Aby model mógł się poruszać konieczne było utworzenie przepływu powietrza miedzy korkiem a balonikiem. Dopóki w baloniku było powietrze poduszkowiec poruszał się. Wysokość, na która się unosił była niewielka, ponieważ siła parcia szybko malała. Szukaliśmy różnych powierzchni dla naszych poduszkowców. Podróżował po ławkach i podłodze. Najlepszym podłożem jest gładka powierzchnia.
W trakcie zajęć wykorzystano sprzęt zakupiony w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
Materiał nadesłała p. Monika Sikorska
Wirtualna rzeczywistość (VR) na lekcjach chemii
W lekcje chemii wkroczyła wirtualna rzeczywistość (VR). Daje nam niesamowitą możliwość doświadczania złożoności świata poprzez bezpieczne przeprowadzanie skomplikowanych doświadczeń w bezpiecznych i kontrolowanych warunkach.
Empiriusz - nowoczesne laboratorium pozwala na bezpieczne przeprowadzanie eksperymentów. Uczeń zakłada gogle VR i wykonuje doświadczenie wg instrukcji. Podnosi wirtualne kolby, sięganie po probówki i odczynniki, których wygląd wiernie odwzorowuje te używane w prawdziwym laboratorium. Uczniowie mieszają substancje, sprawdzają ich palność, śledzą jaka jest barwa płomienia, jak zmieniają się właściwości substancji. Kontrolują swoją wiedzę za pomocą testu. Mają możliwość modelowania przebiegu reakcji chemicznych, oglądania trójwymiarowych modeli cząsteczek.
Podczas lekcji chemii uczniowie szybko zorientowali się w przestrzeni wirtualnej. Dzięki programowi #Laboratoria Przyszłości otrzymali możliwość nauki w bardziej angażujący sposób. To narzędzie bardzo się wszystkim spodobało, wprowadzając uczniów w nowy wymiar edukacji.
Materiał nadesłała: p. Monika Sikorska