baner 11 sztuka bycia razem
baner 2 społecznośc lokalna
baner 5 wszechstronny rozwój zdrowie
baner 4 bariery
baner 1
baner 6 integracja
baner 3 wolontariat
baner 6 wolontariat
baner 8 mistrzowie kodowania
baner 9 mistrzowie kodowanie
baner 10 patriotyzm
Previous Next Play Pause
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
A A A

Izolowanie DNA z owoców miękkich

    Uczniowie rozwijający swoje zainteresowania w dziedzinie biologii i chemii połączyli siły, by poszerzyć wiedzę w zakresie genetyki i jej zastosowania w biologii molekularnej.
    Doświadczenie polegała na wyizolowaniu materiału genetycznego z roślin i przeprowadzeniu obserwacji mikroskopowej. Wykorzystano do tego celu truskawkę, banana i pomidora.
    Odizolowanie DNA daje nam możliwość odczytania kodu i zrozumienia jak są projektowane i jak powstają nowe odmiany.
    DNA występuje w chromosomach i pełni rolę nośnika informacji genetycznej organizmów żywych. Kwas ten jest naturalnym elementem naszej diety. Dziennie spożywamy ok. 2 g materiału genetycznego w skład, którego wchodzą genomy owoców, warzyw, zbóż.

    Na zajęciach został wykorzystany sprzęt zakupiony w ramach projektu #LaboratoriaPrzyszłości.

Materiał nadesłała p. Monika Sikorska

izolacja dna 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu

 

 

Kwietniowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas VI-VIII

    Kwietniowe zajęcia koła upłynęły nam na projektowaniu różnych modeli 3D i ich drukowaniu, a także na sterowaniu i programowaniu robotów. Rozpoczęliśmy od wspólnego zaprojektowania w programie Blender sylwetki 3D człowieka. Zajęcia poprowadził jeden z uczestników koła, Wojtek. Krok po kroku zademonstrował, w jaki sposób możemy stworzyć postać człowieka w Blenderze. Zadanie okazało się wcale niełatwe. Na zajęciach projektowaliśmy również zaawansowany model 3D sowy, który okazał się dość złożony – posiadał wiele różnych, małych elementów składowych, które pieczołowicie należało zaprojektować w programie 3D Builder i odpowiednio je razem dopasować w całość. Model następnie został wydrukowany. Zaprojektowaliśmy również wspólnie model 3D czołgu, zakładając z góry, że będzie miał obrotową wieżyczkę z lufą. W tym celu musieliśmy tak dopasować średnicę osi wieżyczki do otworu w korpusie czołgu, aby wieżyczka swobodnie się obracała. Pomocne tutaj okazało się narzędzie „Miara”. Wiele trudności sprawiło nam zaprojektowanie samych gąsienic czołgu. Czołg następnie został wydrukowany, a wieżyczka sprawdzona pod kątem obracania się. Uczniowie wykonywali również swoje własne projekty, np. czołgów (w 3D Builder i w Blenderze) a także inne projekty (np. podstawkę pod konsolę), które potem drukowaliśmy.
W kwietniu zajmowaliśmy się również sterowaniem i programowaniem robotów Codey Rockey oraz robota humanoidalnego JD Humanoid w środowisku Blockly i tekstowym środowisku JavaScript. W tym ostatnim, korzystaliśmy z poznanych komend tekstowych JavaScript, aby precyzyjnie sterować serwomechanizmami robota, sterującymi głową i kończynami robota. Za pomocą odpowiednich poleceń, można było np. obrócić głowę robota o zadany kąt w określoną stronę, czy poruszyć precyzyjnie daną kończyną.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

kolo inf kl6 8 kwiecien 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu1

Zapraszamy do obejrzenia filmu2

Zapraszamy do obejrzenia filmu3

Zapraszamy do obejrzenia filmu4

Zapraszamy do obejrzenia filmu5

Zapraszamy do obejrzenia filmu6

Zapraszamy do obejrzenia filmu7

 

 

Kwietniowe zajęcia Koła Informatycznego dla klas IV-V

    W kwietniu, na zajęciach koła informatycznego wykonywaliśmy różne projekty modeli 3D oraz je drukowaliśmy. Zaprojektowaliśmy między innymi uproszczony model 3D sowy, którą potem wydrukowaliśmy. Przystąpiliśmy również do projektowania modelu 3D klasycznego wiatraka w programie 3D Builder, który będzie posiadał obrotowe skrzydła, a więc tak naprawdę będzie się składał z dwóch oddzielnych elementów: wieży i osadzonych na niej obrotowych skrzydeł. Te dwa elementy muszą być wydrukowane oddzielnie w trakcie jednego procesu drukowania. Przy projektowaniu staraliśmy się tak dopasować średnicę osi wieży do średnicy otworu obrotowych skrzydeł, aby skrzydła te mogły się swobodnie na tej osi obracać. Pomocne okazało się tutaj narzędzie o nazwie „Miara”. Nasz projekt będziemy kończyć i drukować na następnych zajęciach.
Na kwietniowych zajęciach koła kontynuowaliśmy również programowanie robota humanoidalnego JD Humanoid, wykorzystując dostępne opcje środowiska RoboScratch. Tworzyliśmy bardziej złożone programy, które pozwalały robotowi na wykonywanie dłuższych sekwencji czynności, np. chodzenie wzdłuż linii kwadratu.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

kolo inf kl4 5 kwiecien 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu1

Zapraszamy do obejrzenia filmu2

Zapraszamy do obejrzenia filmu3

Zapraszamy do obejrzenia filmu4

Zajęcia koła informatycznego klas VI-VIII

w drugiej połowie marca

    W drugiej połowie marca na kole informatycznym zajmowaliśmy się programowaniem robota JD Humanoid w środowisku Blockly programu ARC, za pomocą języka bloczkowego, opartego na JavieScript. Modyfikowaliśmy projekt z Dni Otwartych Szkoły oraz tworzyliśmy inne skrypty. Robot dzięki nim mógł wykonywać różne czynności i zadania: zmieniał pozy, chodził, tańczył, mówił wprowadzony tekst, odgrywał określone dźwięki i muzykę.
Uczniowie zajmowali się również sterowaniem i programowaniem robotów: Codey Rockey, mBotów i SkriBotów. Tworzyli programy za pomocą których roboty śledziły linię, podążając wzdłuż niej, jeździły po określonych kształtach, udawały „zwierzątko”, którym trzeba się odpowiednio opiekować i które reagowało na różne bodźce.
Na zajęciach wykonywaliśmy różne projekty w 3D Builder i w Blenderze, projektując dom ze ścianami, a także głowę człowieka. W trakcie zajęć drukowaliśmy na drukarkach 3D różne własne projekty: samolot do późniejszego złożenia oraz robota.
Poznawaliśmy również podstawy trudnego programowania obiektowego w środowisku Javy, wykorzystując aplikację Eclipse. Tworzyliśmy proste programy, wykorzystując kod Javy.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

kolo inf kl6 8 drg pol marca 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu1

Zapraszamy do obejrzenia filmu2

Zapraszamy do obejrzenia filmu3

Zapraszamy do obejrzenia filmu4

Zapraszamy do obejrzenia filmu5

Zapraszamy do obejrzenia filmu6

Zapraszamy do obejrzenia filmu7

Zapraszamy do obejrzenia filmu8

Zapraszamy do obejrzenia filmu9

Zapraszamy do obejrzenia filmu10

Zajęcia koła informatycznego klas IV-V

w drugiej połowie marca

    Druga połowa marca upłynęła nam na sterowaniu i programowaniu robota humanoidalnego JD Humanoid oraz programowaniu robotów SkriBot. Uczniowie na kole informatycznym tworzyli różne programy w środowisku RoboScratch, które w różnorodny sposób sterowały zachowaniem robota: robot chodził, wyginał się w określonych pozach, tańczył, a nawet śpiewał. W zakresie programowania robotów SkriBot dopracowywaliśmy własne, poprzednie projekty, dotyczące precyzyjnej jazdy robotów po wyznaczonych liniach i różnych kształtach.
Na zajęciach również dokańczaliśmy w aplikacji 3D Builder projekt naszego wiosennego kwiatka, który potem drukowaliśmy na drukarce 3D.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.

Materiał nadesłał p. Bogdan Żych

kolo inf 4 5 drug pol marca 2023

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć w naszej galerii

Zapraszamy do obejrzenia filmu1

Zapraszamy do obejrzenia filmu2

Zapraszamy do obejrzenia filmu3

Zapraszamy do obejrzenia filmu4

Zapraszamy do obejrzenia filmu5