Data publikacji: 25 czerwca 2025
Miesiące maj i czerwiec przede wszystkim obfitowały w tworzenie i drukowanie projektów 3D. Kontynuowaliśmy drukowanie zaprojektowanych dwustronnych denarów z czasów Bolesława Chrobrego. W sumie koło informatyczne przy wsparciu druku przez p. Marcina Kolany, wydrukowało 34 denary. Każdy wydrukowany dwustronnie denar, był pięknie pomalowany na kolor srebrny przez p. Ilonę Szymańską z Pracowni Stolarskiej. Zaprojektowaliśmy również w środowisku 3D Builder, a potem wydrukowaliśmy, statuetkę 3D z denarem, jako trofeum w konkursie historycznym. Konkurs odbył się w naszej szkole dnia 10 czerwca. Powstał także projekt 3D jabłka królewskiego, które również zostało wydrukowane. Jabłko królewskie wraz z wcześniejszymi drukami koron królewskich, stanowiły projekt insygniów królewskich, które przepięknie pomalowała p. Ilona Szymańska. Całość naszych działań wpisywała się w szersze historyczno-informatyczne przedsięwzięcie pt. „Denar Bolesława Chrobrego”. Była to nasza odpowiedź na ogólnopolskie świętowanie Tysiąclecia Królestwa Polskiego i koronacji Bolesława Chrobrego. Podczas pracy cały czas wspierali nas swoją wiedzą historyczną p. Renata Pruska-Nieroda oraz uczniowie z koła historycznego.
Ponad to uczniowie na zajęciach koła informatycznego, a także na lekcjach techniki i informatyki (klasy: VIa, VIb, VIc, Va) tworzyli swoje własne projekty 3D zarówno w środowisku Tinkercad, jak i w 3D Builder. Były to np. projekty domów, mebli, pojazdów, rakiet, różnych przedmiotów i konstrukcji. Niektóre z projektów zostały wydrukowane.
W maju i czerwcu zajmowaliśmy się również robotyką oraz mikrokontrolerami CyberPi.
Klasy IVa i IVb próbowały na lekcjach techniki i informatyki swoich sił w sterowaniu robotami SkriBot w środowisku SkriApp. Używając szkolnych tabletów uczniowie starali się poruszać robotami wzdłuż określonych krawędzi na specjalnej edukacyjnej macie oraz łapać i przenosić (za pomocą chwytaka robota) lekkie przedmioty w określone miejsca. Była też możliwość tworzenia prostych programów w tym środowisku. Karty z objaśnieniami do programowania, dołączone do robotów SkriBot, były świetną pomocą podczas kodowania.
Na zajęciach koła informatycznego próbowaliśmy również doskonalić zadanie omijania przeszkody przez robota zbudowanego w oparciu o zestawy CyberPi wraz z podłączonymi czujnikami. Zadanie okazało się dość trudne, jednakże częściowo udało nam się je zrealizować. Projekt tworzyliśmy w oparciu o znane nam już środowisko mBlock z wbudowanymi bloczkami poleceń, które były dostępne w różnych kategoriach.
Mikrokontroler CyberPi wraz z dołączonym akcesoriami (silniczkiem elektrycznym, niebieskim wyświetlaczem LED, głośniczkiem, czujnikiem odległości i czujnikiem koloru) uczniowie wykorzystywali do tworzenia własnych projektów w środowisku mBlock.
Podczas zajęć koła informatycznego oraz zajęć lekcyjnych korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
