preloader
Przejdź do głównej treści

Osiedle Zachód A5, 73-110 Stargard

Czcionka:

Kontrast:

BIP
BIP

Mieszaniny i sposoby ich rozdzielania

Mieszaniny i sposoby ich rozdzielania – uczniowie w roli małych naukowców!

Podczas zajęć koła chemicznego uczniowie samodzielnie przygotowywali mieszaniny z substancji znanych z życia codziennego, takich jak mąka, piasek, woda, olej czy opiłki żelaza. Następnie poznali różne sposoby rozdzielania mieszanin, dzięki którym mogli odzyskać poszczególne składniki.

Nauczyli się m.in.:

  • sączenia (filtracji) – czyli oddzielania ciał stałych od cieczy przy użyciu sączka,
  • rozwarstwiania cieczy za pomocą rozdzielacza,
  • rozdzielania mechanicznego z wykorzystaniem magnesu, który przyciąga opiłki żelaza.

Zajęcia pozwoliły uczniom w praktyce zrozumieć, czym różnią się mieszaniny jednorodne i niejednorodne, a także jak w prosty sposób można je rozdzielić, wykorzystując różne właściwości fizyczne substancji.

Cele zajęć:

  • rozwijanie umiejętności obserwacji i wnioskowania,
  • poznanie rodzajów mieszanin i sposobów ich rozdzielania,
  • kształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy chemicznej,
  • doskonalenie pracy zespołowej i postawy badawczej.

Efekty:

Uczniowie potrafią:

  • rozróżniać mieszaniny jednorodne i niejednorodne,
  • stosować różne metody rozdzielania mieszanin (sączenie, rozdzielacz, magnes),
  • samodzielnie prowadzić proste doświadczenia i wyciągać wnioski z obserwacji,
  • dostrzegać związki między nauką a życiem codziennym.

 

Zajęcia były pełne emocji, odkryć i radości z eksperymentowania! 
Bo najlepiej uczymy się wtedy, gdy nauka staje się zabawą i przygodą