Data publikacji: 30 października 2025
Mieszaniny i sposoby ich rozdzielania – uczniowie w roli małych naukowców!
Podczas zajęć koła chemicznego uczniowie samodzielnie przygotowywali mieszaniny z substancji znanych z życia codziennego, takich jak mąka, piasek, woda, olej czy opiłki żelaza. Następnie poznali różne sposoby rozdzielania mieszanin, dzięki którym mogli odzyskać poszczególne składniki.
Nauczyli się m.in.:
- sączenia (filtracji) – czyli oddzielania ciał stałych od cieczy przy użyciu sączka,
- rozwarstwiania cieczy za pomocą rozdzielacza,
- rozdzielania mechanicznego z wykorzystaniem magnesu, który przyciąga opiłki żelaza.
Zajęcia pozwoliły uczniom w praktyce zrozumieć, czym różnią się mieszaniny jednorodne i niejednorodne, a także jak w prosty sposób można je rozdzielić, wykorzystując różne właściwości fizyczne substancji.
Cele zajęć:
- rozwijanie umiejętności obserwacji i wnioskowania,
- poznanie rodzajów mieszanin i sposobów ich rozdzielania,
- kształcenie umiejętności praktycznego zastosowania wiedzy chemicznej,
- doskonalenie pracy zespołowej i postawy badawczej.
Efekty:
Uczniowie potrafią:
- rozróżniać mieszaniny jednorodne i niejednorodne,
- stosować różne metody rozdzielania mieszanin (sączenie, rozdzielacz, magnes),
- samodzielnie prowadzić proste doświadczenia i wyciągać wnioski z obserwacji,
- dostrzegać związki między nauką a życiem codziennym.
Zajęcia były pełne emocji, odkryć i radości z eksperymentowania!
Bo najlepiej uczymy się wtedy, gdy nauka staje się zabawą i przygodą!