Data publikacji: 10 marca 2025
W styczniu i lutym na naszych zajęciach koła informatycznego zajmowaliśmy się obsługą i programowaniem robotów SkriBot oraz projektowaniem różnych modeli 3D i ich drukiem.
Podczas pracy z robotami SkriBot, wykorzystywaliśmy aplikację tabletową SkriApp oraz dołączone do robotów karty do nauki programowania. Naszym celem było między innymi stworzenie własnej aplikacji na tablet, która umożliwiałaby naszym robotom jazdę po dowolnej linii krzywej. W tym celu wykorzystywaliśmy czujnik odbiciowy SkriBota, który umieszczony jest pod spodem naszego robota – czujnik emituje promieniowanie podczerwone i mierzy ilość odbitego światła. Dzięki temu robot może rozpoznawać różnice w kolorze lub strukturze podłoża, co jest przydatne np. do śledzenia linii na podłodze. Aplikacja Skriware pomagała nam skalibrować poprawne działanie czujnika, aby jak najlepiej mógł śledzić namalowaną linię. Kalibracja związana jest z jakością powierzchni a także z jej kontrastem. Zadanie okazało się niełatwe – trzeba było znaleźć najlepszą metodę śledzenia linii, a pomysł skutecznie przekształcić w odpowiedni program. Nie obyło się bez wielu prób.
Uczniowie wykorzystywali również SkriBoty do przemieszczania przedmiotów z jednego punktu do drugiego oraz omijania przeszkód, kodując odpowiednie programy.
Na zajęciach tworzyliśmy różnego rodzaju projekty 3D w programie 3D Builder. Stworzyliśmy projekt działającego silnika parowego z ruchomym tłokiem w cylindrze, który demonstrował zamianę ruchu posuwisto-zwrotnego na ruch obrotowy koła. Inspiracją dla naszego projektu były dwa samochody z klocków lego jednego z uczniów, uczęszczających na koło informatyczne, który samodzielnie zbudował te samochody, wyposażając je jednocześnie w ruchome elementy: model silnika czterosuwowego oraz model cylindra z ruchomym tłokiem.
Wspólnie tworzyliśmy projekt 3D lokomotywy z wagonikiem napełnionym węglem. Lokomotywa i wagonik miały obracające się koła oraz ruchomy przegub, łączący lokomotywę z wagonikiem. Projekt okazał się złożony, podobnie jak model silnika parowego, ale dostarczył nam wiele frajdy.
Drukowaliśmy także modele 3D serduszek z obrotowym wnętrzem na Dni Otwarte Szkoły.
Uczniowie wykonywali również swoje własne projekty 3D oraz je drukowali.
Dzięki przygotowanym projektom, uczniom jest łatwiej zrozumieć podstawowe prawa mechaniki oraz współczesną technikę.
Podczas zajęć koła informatycznego korzystaliśmy ze sprzętu zakupionego w ramach programu #Laboratoria Przyszłości.
