"Gotujemy w kuchni Akademii pana Kleksa"
17 października klasa 4b zrealizowała projekt z języka polskiego "Gotujemy w kuchni Akademii pana Kleksa". Uczniowie wraz z wychowawcami udali się do szkolnej kuchni, w celu stworzenia fantazyjnych przekąsek. W kilku grupach, dzięki wspaniałej współpracy, powstały smaczne i kolorowe naleśniki, babeczki i inne przysmaki.
Materiał nadesłała p. Justyna Zakrzewska
"Super Belfer" III edycja
Z okazji Dnia Edukacji Narodowej Samorząd Uczniowski przeprowadził wśród uczniów klas IV- VIII naszej szkoły III edycję plebiscytu na Super Belfra. Głosowano w trzech kategoriach. W dwóch kategoriach nauczyciel z największą wyobraźnią i nauczyciel prowadzący najciekawsze lekcje wygrała p. Elżbieta Bączyńska, natomiast nauczycielem z najlepszym stylem została p. Urszula Sawicka-Heintz. Wszystkim zwycięzcom serdecznie gratulujemy!!
S.U.
„Niech wyrosną z Was tacy, którzy ku gwiazdom wzlecieć zapragną.”
Janusz Korczak
W czwartek 12 października 2023r. miała miejsce niezwykle ważna dla życia szkoły uroczystość ślubowania i pasowania uczniów klas pierwszych. To wydarzenie jest piękną tradycją kultywowaną od wielu lat w naszej szkole. Bez wątpienia jest wyjątkowe i wzruszające nie tylko dla dyrekcji, grona pedagogicznego, czy szeregu przybyłych tego dnia do szkoły rodziców, lecz przede wszystkimdla „świeżo upieczonych” uczniów.
Dzieci z dwóch klas pierwszych pod opieką wychowawczyń, przystrojone w galowe stroje i nieco poważne miny, głośno i z przekonaniem przyrzekały być dobrymi Polakami, godnie reprezentować swoją szkołę, a zachowaniem i nauką sprawiać radość sobie, rodzicom i nauczycielom. Niewątpliwie najważniejszą częścią uroczystości było symboliczne pasowanie wielkim ołówkiem przez wicedyrektor szkoły - panią Małgorzatę Lewandowską.
Ten pełen emocji dzień zakończyły spotkania w klasach, gdzie Pierwszoklasiści zaprezentowali przygotowane programy artystyczne. Radościom i uśmiechom nie było końca… Dziękujemy p. Mirosławie Babickiej-Mrzygłód za przygotowanie przepięknej, kolorowej dekoracji.
Witajcie w naszych progach!
Materiał nadesłała p. Anna Wróblewska
Lektury w świecie TIK w klasie III c
W 11 października klasa III c w ramach projektu edukacyjnego „Lektury w świecie TIK” wykonała ilustracje do pierwszej z omawianych w tym roku szkolnym lektur „Dzieci z Bullerbyn” autorstwa Astrid Lindgren, wykorzystując technologię informatyczną. Uczniowie, korzystając z programu Microsoft Paint wykonali piękne ilustracje do omawianej w tym tygodniu lektury.
Niniejszy projekt edukacyjny ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z wykorzystania innowacyjnych i niestandardowych metod i form pracy podczas omawiania lektur. Uczniowie wykonują zadania do wybranych lektur z zastosowaniem nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych (TIK).
Materiał nadesłała p. Alicja Laskowska-Maślany
Klasy II i III w kinie
W tym tygodniu klasy drugie i trzecie udały się do kina w Stargardzkim Centrum Kultury, aby wspólnie obejrzeć film pt. „Dzieci z Bullerbyn”.
Film powstał na podstawie książki dla dzieci autorstwa Astrid Lindgren. Opowiada on o grupce dzieci mieszkających w malutkiej wsi na szwedzkiej prowincji. Podczas seansu mogliśmy przenieść się w lata dwudzieste XX wieku. Akcję filmu rozpoczyna okres wakacyjny, co jest okazją do przeżycia wielu niesamowitych przygód przez głównych bohaterów. Film w przezabawny, a zarazem ciepły sposób, opowiada o życiu sześciorga dzieci, które mieszkają w Bullerbyn, w której są tylko trzy zagrody. Dzieci miały okazję zobaczyć, jak ich rówieśnicy spędzali wakacje na wsi i porównać je do czasów obecnych.
Wszystkim film bardzo się podobał.
Celem wycieczki było kształtowanie wrażliwości estetycznej poprzez aktywny odbiór sztuki filmowej, rozwijanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych (kino) oraz w środkach transportu, a także integracja uczniów i wzmacnianie więzi koleżeńskich.
Materiał nadesłała p. Alicja Laskowska-Maślany
Światowy Dzień Uśmiechu
Światowy Dzień Uśmiechu przypada w pierwszy piątek października. Pomysłodawcą tego dnia był Harvey Ball, autor znanego na całym świecie symbolu żółtej uśmiechniętej buzi, tzw. „smiley face”, stworzonej w 1963 roku.Taki dzień to doskonała okazja do przypomnienia sobie, że śmiech to zdrowie.
6 października uczniowie z klasy 8b w ramach promocji zdrowia przygotowali w szkole atrakcje, które miały wywołać uśmiech na twarzach innych. Była wesoła muzyka oraz tańce w czasie przerw. Dzieci dostawały naklejki z uśmiechniętymi buziami. Można było zapoznać się z gazetką dotyczącą historii wesołego święta oraz pozytywnego wpływu uśmiechu na nasze zdrowie. Na początku lekcji dzieci rozbawiały kolegów i koleżanki opowiedzianymi dowcipami.
TO BYŁ WESOŁY DZIEŃ :-))
Materiał nadesłała p. Joanna Żuchlińska
Szkolna wycieczka do Warszawy
Każdy młody Polak powinien przynajmniej raz w życiu odwiedzić stolicę własnego kraju.
Uczniowie klas 8a, 8b i 7c w dniach 20-22 września 2023r. skorzystali z takiej możliwości uczestnicząc w wycieczce do Warszawy. Wyjazd współfinansowało MEiN w ramach programu „Poznaj Polskę” w zakresie tematycznym -kultura i dziedzictwo narodowe.
Celem wycieczki było kształtowanie postaw patriotycznych i szacunku dla polskiego dziedzictwa narodowego i kulturowego, uczestnictwo w życiu naukowym, kulturowym i społecznym kraju, jak również integracja podczas wspólnego spędzania wolnego czasu.
Zwiedzanie rozpoczęliśmy od razu po przyjedzie do stolicy. Wjechaliśmy na 33 piętro Pałacu Kultury i Nauki, by podziwiać panoramę miasta. Następnie spacer po Ogrodzie Saskim i przejście pod Grób Nieznanego Żołnierza, jako symbol upamiętnienia niezidentyfikowanych żołnierzy poległych w czasie wojny. Na placu Marszałka Józefa Piłsudskiego przystanęliśmy pod Pomnikiem Ofiar Tragedii Smoleńskiej, upamiętniającym 96 ofiar katastrofy samolotu w Smoleńsku. Po południu poczuliśmy atmosferę Stadionu Narodowego. Wybraliśmy trasę VIP. Zajrzeliśmy do szatni zawodników, obejrzeliśmy loże dla VIPów, pomieszczenia dla komentatorów i dziennikarzy, zasiedliśmy na trybunach. Wrażenie zrobił punkt widokowy. Mieliśmy możliwość przyglądać się przygotowaniom do koncertu Sanah oraz zobaczyć jak przy słonecznej pogodzie otwiera się dach na stadionie narodowym. Późnym popołudniem zakwaterowanie i obiadokolacja.
Drugi dzień rozpoczęliśmy od zwiedzania wystaw stałych w Centrum Nauki Kopernik. Każdy miał możliwość eksperymentowania i doświadczania. Śmiałkowie stawiali wyzwanie robotowi humanoidalnemu o wyglądzie słynnego astronoma i ekonomisty. Rozmowa ze sztuczna inteligencją „oko w oko” była emocjonująca. Spędziliśmy również czas w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego i Ogrodach na dachu biblioteki. W dalszej kolejności udaliśmy się na Krakowskie Przedmieście, gdzie spacerkiem przeszliśmy pod Pałac Prezydencki i dalej w kierunku Starego Miasta. Podziwialiśmy Kolumnę Zygmunta, by dalej przejść wzdłuż murów Starego Miasta do Barbakanu. Chwila wytchnienia na Starym Rynku w towarzystwie Syrenki i przy akompaniamencie kataryniarza Jana. Krótkie spotkanie z Małym Powstańcem. W dalszej kolejności podziwialiśmy dzieła sztuki i królewskie apartamenty na Zamku Królewskim. Wieczorna atrakcja to przejazd metrem na „Złote Tarasy” i powrót do hotelu.
Rankiem trzeciego dnia zwiedzanie Muzeum Powstania Warszawskiego. Historia małych i dorosłych powstańców zrobiła na uczniach ogromne wrażenie. Zebraliśmy kartki z kalendarza powstańczego. Niewątpliwie dużą atrakcją była wizyta w Sejmie RP. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od podziemnego korytarza, gdzie obejrzeliśmy makietę współczesnego kompleksu budynków sejmowych, dalej wizyta na galerii Sali Posiedzeń Sejmu oraz wysłuchaliśmy prelekcji dotyczącej historii i współczesności polskiego parlamentaryzmu. Popołudniu rzut oka na Belweder, spacer w Łazienkach Królewskich oraz chwila relaksu pod pomnikiem Fryderyka Chopina i Józefa Piłsudskiego.
Wycieczka intensywna, wyczerpująca, ale pełna atrakcji. Dostarczyła nam wszechstronnej wiedzy. Zmęczeni, ale zadowoleni i pełni wspomnień wróciliśmy do domu.
Nad uczniami czuwały panie: Elżbieta Rudzik, Agnieszka Salska, Beata Skupińska, Renata Pruska-Nieroda, Joanna Żuchlińska i Monika Sikorska.
Dziękuję paniom za współpracę i uśmiech, a przede wszystkim za cierpliwość i wyrozumiałość w stosunku do wycieczkowiczów.
Materiał nadesłała: p. Monika Sikorska
Zawody medyczne z przyszłością!
W najbliższej przyszłości w wielu krajach, w tym także w Polsce szczególnie potrzebni będą specjaliści pracujący z osobami starszymi, niedołężnymi i chorymi, ponieważ społeczeństwo się starzeje. Potrzebni będą zatem fizjoterapeuci i rehabilitanci, lekarze o specjalizacjach związanych z pracą z ludźmi starszymi, a także pielęgniarze i opiekunowie osób starszych. Zawody medyczne mają więc ogromną przyszłość!
Taki temat spotkania towarzyszył 28. września 2023 r. uczestnikom panelu dyskusyjnego w Oberbarnimschulen w Eberswalde, w którym poprzez konferencję online wzięła udział nasza szkoła. Było to spotkanie wynikające z trwałości projektu polsko- niemieckiego „Transgraniczny Most Przyszłości”.
Siedem regionalnych przedsiębiorstw z Eberswalde przedstawiło gościom możliwości pracy w wybranym zawodzie medycznym, udzielając odpowiedzi na wszystkie pytania związane z charakterystyką pracy, przebiegiem awansu zawodowego czy realizacją praktyk na wybranym stanowisku pracy. Była to ciekawa dyskusja na temat przyszłości zawodów medycznych oraz jej perspektyw w regionie transgranicznym. Partnerskie szkoły wymieniły się wiedzą oraz spostrzeżeniami dotyczącymi tego zagadnienia.
Materiał nadesłała p. Iwona Łopacińska
Zajęcia dla uczniów
z rozpoznawania i nazywania uczuć
oraz dotyczące problemu cyberprzemocy
W piątek 29.09.2023 r. w ramach Promocji Zdrowia odbyły się zajęcia w kl. 01 i 02 oraz w kl. IV a i VI a. W klasach młodszych zajęcia przeprowadzone zostały przez bibliotekarkę i dotyczyły rozpoznawania i nazywania uczuć i emocji. Wcześniej dzieci wysłuchały głośnego czytania książki pt. „Dręczycielka”. Dzieci opowiadały o tym, co mogą czuć w różnych sytuacjach bohaterowie książki. Nazywały przeżywane przez nich uczucia i emocje. Wykorzystując kostki uczuć rozpoznawały przedstawione na nich emocje i uczucia oraz demonstrowały je za pomocą mowy ciała, szczególnie mimiką twarzy. Na koniec zajęć dzieci uzupełniały na obrazkach elementy twarzy zgodnie z podanymi emocjami.
W klasach starszych zajęcia przeprowadziły nauczycielki – p. Alicja Grochowska oraz wicedyrektor szkoły p. Małgorzata Lewandowska. Zajęcia oparte były na wcześniej przeczytanych fragmentach książki pt. „Jak zdobyć supermoce”, które dotyczyły problemu cyberprzemocy wśród rówieśników. Uczniowie rozmawiali o emocjach, które towarzyszyły bohaterom książki oraz o tym, co może czuć osoba dotknięta zjawiskiem cyberprzemocy. Polecamy książkę pozostałym uczniom klas starszych. Można się z niej dowiedzieć, gdzie szukać pomocy w tej sytuacji oraz jakie działania mogą zapobiec cyberprzemocy rówieśniczej.
p. bibliotekarka Beata Kowalczyk
Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Kolejny raz – 29 września – braliśmy udział w obchodach Ogólnopolskiego Dnia Głośnego Czytania. Głównym celem święta jest propagowanie czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży. Jest ono obchodzone w szkołach i bibliotekach, gdzie organizuje się sesje czytelnicze.Oprócz bibliotekarzy w roli czytających wystąpili także nauczyciele klas 0-VIII, nauczyciele świetlicy, dyrekcja szkoły oraz uczniowie.
W tym dniu dzieci mogły też zobaczyć jak wygląda praca w bibliotece, opowiedzieć o swoich ulubionych książkach czy poznać nowe propozycje oglądając wystawę prac plastycznych przedstawiającychksiążki. Odbywały się również dyskusje z dziećmi i młodzieżą na temat: Dlaczego warto czytać książki?.
Wszystkim nauczycielom i uczniom, którzy aktywnie włączyli się w naszą akcję dziękujemy.
Bibliotekarki:
Beata Kowalczyk i Renata Kopa